- صفحه اصلی >
- طراحی سایت و برنامه نویسی
- >
- آنالیز آنلاین سئو
ابزار بررسی و آنالیز آنلاین سئو وبسایت
طول کاراکتر:
متا Title یا متا عنوان متنی است که در موتورهای جستجو مانند گوگل نمایش داده میشود (همانند شکل زیر). این عنوان هرچه جذاب تر باشد ممکن است کاربر را ترغیب کند تا وارد سایت شود. تعداد کاراکترهای تگ متا عنوان یا Meta Title بهتر است بین 50 تا 70 کاراکتر باشد. بهتر است در این تگ از کلمات کلیدی اصلی و یا کلمات کلیدی هم خانواده استفاده شود و همچنین از نوشتن عنوان های دروغ و یا نامرتبط پرهیز کنید. سعی کنید خود را به جای کاربران بگذارید و هدف کاربران را از جستجو آن عبارت درک کنید تا بتوانید یک عنوان مناسب و جذاب را پیدا کنید.
طول کاراکتر:
متا تگ توضیحات یا Meta Description متن دیگری است که در موتورهای جستجو مانند گوگل نمایش داده میشود (همانند شکل زیر). این متن نیز باید طوری نوشته شود تا بتواند کاربر را ترغیب کند تا وارد سایت شود بهتر است طول کاراکترهای این متا تگ بین 140 تا 160 کاراکتر باشد البته اگر طول این متن خیلی طولانی باشد توسط گوگل فقط قسمتی از آن متن نمایش داده میشود. البته گوگل این موضوع را مطرح کرده است که بطور قطعی از این تگ برای نمایش در نتایج گوگل استفاده نمیکند و ممکن است قسمت دیگری از متن که داخل محتوای شما است را به عنوان توضیحات به کاربران نمایش دهد.
متا تگ کلمات کلیدی یا Meta Keyword دیگر جایگاهی در سئو سایت در گوگل ندارد و اغلب متخصصان این حوزه میدانند که متا تگ کلمات کلیدی نقشی در بهینه سازی یا سئو سایت در موتور جستجو گوگل ندارد و گوگل هم از متا کلمات کلیدی برای رتبه بندی سایتها در نتایج استفاده نمیکند. ولی در مورد دیگر موتورهای جستجو نمیتوان بطور دقیق این موضوع را اعلام کرد که از متا تگ کلمات کلیدی استفاده نمیکنند . ولی هنوز هم اغلب سایت ها از این متا تگ استفاده میکنند و این موضوع میتواند به خاطر استفاده داخلی سایتها باشد که تا با نوشتن این کلمات کلیدی در Meta keyword تعیین کنند تا از آن کلمات کلیدی در محتوا استفاده شود یا اینکه همکار یا شخص دیگر اگر به جای شان آمد بداند که صفحه برای چه محتوای و چه کلمات کلیدی که کاربران جستجو میکنند آن محتوا بر اساس آن کلمات کلیدی اماده شده است
هدف از متا تگ شبکه های اجتماعی یا OG (Open Graph) این است که اگر لینکی از یک سایتی در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود کاربر قبل از این که روی آن لینک کلیک کند و وارد سایت شود بتواند عنوان ، توضیحات و تصویر آن صفحه و سایر اطلاعات را مشاهده کند و هدف از این کار این است که لینک های که در شبکه های اجتماعی قرار داده میشود بصورت زیباتری نمایش داده شود. متا تگ شبکه های اجتماعی تاثیر مستقیمی روی سئو سایت ندارد ولی وقتی یک لینک را در شبکه های به اشتراک گذاشته میشود و به طرزی زیبا و با جزئیات نمایش داده شود میتواند کاربران را ترغیب کند تا بر روی آن لینک کلیک کند. و این یک بک لینک خوب محسوب میشود
یکی از تگ های که بسیار مهم است و نقش اساسی در سئو یک صفحه دارد استفاده از تگ H1 است و این تگ نیز برای گوگل خیلی مهم است زیرا ما با استفاده از این تگ به گوگل اعلام میکنیم که موضوع محتوای این صفحه چه چیزی میباشد ونکاتی که باید در تگ H1 رعایت کنیم این است که موضوع محتوا را خیلی خوب به کاربران برسانیم ، متن نه خیلی کوتاه باشد و نه خیلی بلند ، از کلمات کلیدی به خوبی در این تگ استفاده شود و متن این تگ طوری انتخاب شود که کاربران را ترغیب به مطالعه این محتوا کند.
اندازه متن
تعداد کلمات استفاده شده
برای استفاده آنلاین از ابزار نسب کد به متن و فراوانی کلمات یک صفحه بر روی این لینک کلیک کنید
نسبت متن به کد تاثیری در رتبه بندی در موتورهای جستجو مانند گوگل ندارد اما هر چه نسبت متن به کد بیشتر باشد باعث میشود آن صفحه سریعتر نمایش داده شود و روی سرعت صفحه وبسایت تاثیر دارد و سرعت بارگذاری یک سایت عامل تاثیرگذار در رتبه بندی سایت ها میباشد.
متا تگ ViewPort این امکان را به صفحات وب میدهد متناسب با دستگاهی که کاربر آن صفحه را می بیند تغییر کند یعنی اگر کاربر صفحه سایت را با موبایل می بیند آن صفحه طوری به کاربر نمایش داده شود که کاربر از دیدن آن صفحه خسته نشود و تجربه کاربری خوبی از آن سایت داشته باشد و بتواند محتوای آن صفحه از سایت را به خوبی مشاهده کند و یا فرقی نمیکند باتبلت یا دسکتاپ آن صفحه سایت را مشاهده میکند در هر صورت باید صفحه سایت خود را با آن دستگاه متناسب کند و به خوبی محتوا در آن دستگاه نمایش داده شود. این تگ دارای چند پارامتر میباشد: بخش width=device-width عرض صفحه را مشخص میکند. این قسمت کاری که انجام میدهد این است که عرض صفحه وب را با عرض صفحه نمایش یکی میکند. بخش initial-scale=1.0 سطح بزرگنمایی اولیه صفحه را هنگام اولین بارگذاری آن توسط مرورگر تنظیم میکند.
متا تگ ViewPort در سئو نیز تاثیر گذار میباشد و سایتهای که ریسپانسیو میباشند و صفحات سازگاری بهتری با موبایل دارند رتبه های بهتری در گوگل می گیرند و این موضوع برای گوگل نیز مهم است که کاربران وقتی وارد یک سایت شوند تجربه کاربری راحت و خوبی داشته باشند.
زبان صفحه یا HtmlLang همانطور که از نامش پیداست زبان صفحه را مشخص میکند که محتوا این صفحه به چه زبانی نوشته شده اگر en باشد یعنی به زبان انگلیسی نوشته شده است و اگر fa باشد یعنی به زبان فارسی نوشته شده است و مشخص کردن زبان برای مرورگرها و موتورهای جستجوگر از نظر سئو بسیار مفید خواهد بود. و موضوع دیگر این که میتوان از این تگ بصورت کلی استفاده کرد یا اینکه میتوانیم مشخص کنیم یک پاراگراف به چه زبانی نوشته شده یعنی ممکن است یک پاراگراف به زبان انگلیسی نوشته شده باشد و در همان صفحه یک پاراگراف دیگر به زبان فارسی نوشته شده است که ما در این صفحه میتوانیم به صورت مجزا در هر پاراگراف زبان آن بخش را مشخص کنیم.
شاید دیده باشید در بعضی از مرورگرها و یا سیستم های کاربرانی که encoding فارسی ندارند ، متن های فارسی به صورت علامت سوال ؟ نشان داده می شوند. متا تگ meta charset یا انکودینگ صفحه به مرورگر میگوید متن را به چه صورت در صفحه نمایش دهد و استفاده از encoding اشتباه باعث میشود متن ها درست نمایش داده نشوند و از طرف دیگر موتورهای جستجو مانند گوگل نتوانند محتوای صفحه را متوجه شوند و این موضوع تاثیر منفی روی سئو سایت دارد و گوگل پیشنهاد میکند از Unicode/UTF-8 استفاده کنید.
ممکن است ما در سایتمان صفحاتی داشته باشیم که از نظر محتوا شبیه به هم باشند به عنوان مثال ما در یک سایت فروشگاهی چند صفحه مربوط به فروش کفش داریم که دارای محتوا شبیه به هم هستند ولی رنگ کفش ها با هم متفاوت میباشد ولی محتوای صفحه شبیه به هم هستند و ممکن است گوگل این صفحات را تکراری تشخیص دهد و آن را از نتایج جستجو حذف کند در این جا است که ما میتوانیم با تگ Canonical از حذف صفحات جلوگیری کنیم و در هر صفحه مشابه از تگ Canonical استفاده میکنیم و آدرس صفحه ای که ارجحیت بیشتری از نظر بازدید و بازدهی فروش بیشتری دارد را به عنوان آدرس در تگ Canonical قرار دهیم به زبان ساده وقتی در یک صفحه تگ Canonical قرار میدهید، به گوگل میگویید که نسخه اصلی بین صفحات تکراری مشابه کدام صفحه است.
بعضی وقت ها نیاز است برخی از صفحات سایت توسط گوگل در هنگام نتایج جستجو نمایش داده نشود مانند صفحاتی که نیازمند ثبت نام در سایت هستند تا به کاربر نمایش داده شود یا صفحاتی با کلمات کلیدی مشابه و میخواهید فقط یکی از این دو صفحه نمایش داده شود و... میتوان از تگ No Index استفاده کرد البته میتوان از طریق فایل Robots.txt نیز به ربات های گوگل اعلام کرد از نمایش این صفحه در نتایج خودداری کرد البته این روش ممکن است بعضی زمان ها نتیجه ندهد و بهتر است به جای استفاده از فایل Robots.txt از متا تگ NoIndex استفاده شود.
برای اینکه بدون سلکتورها به تگ های Html استایل دهیم میتوانیم از Inline Css استفاده کرد (مانند قطعه کد زیر) به طور کلی نباید از Inline Css استفاده کرد زیرا زمان Load یا بارگذاری صفحه را افزایش میدهد و یکی از عوامل تاثیر گذار در سئو سرعت لود یا بارگذاری صفحه میباشد
style="font-size:16px;font-weight:bold"
با استفاده از تگ Iframe میتوان برخی از محتواها مانند عکس یا ویدیو و ... را که در یک وبسایت دیگر قرار دارند را درون سایت خودمان نمایش دهیم اما استفاده از تگ iframe باعث تشخیص این که محتوا تکراری است نمیشود و گوگل این محتوا را تکراری تشخیص نمیدهد .استفاده از Iframe هیچ تاثیر مثبتی برای سایت شما ندارد و شما هیچ گونه امتیازی بابت آن محتوا دریافت نمی کنید پس به فکر این نباشید که ویدیوهایتان را در یک سایت دیگر آپلود کنید و در سایتتان با تگ Iframe نمایش دهید و امتیاز سئو بگیرید زیرا هیچ تاثیر مثبتی روی سئو سایتتان ندارد. فقط ترافیک سایتی از آن Iframe گرفته اید را افزایش میدهید
FavIcon یا فاوآیکون نماد کوچکی است که در کنار تب های مرورگر یا در کنار عنوان سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل نمایش داده میشوند. استفاده از Favicon یک روش خوب برای معرفی برندتان میباشد البته استفاده از فاوآیکون هیچ تاثیر مثبتی روی سئو ندارد و امتیازی از این بابت دریافت نمیکنید اما بصورت غیرمستقیم میتواند روی سئو تاثیر داشته باشد وقتی از Favicon استفاده میکنید باعث میشود آن نشان در یاد کاربران بماند و وقتی محتوا خوبی و کاربر پسندی را در سایت ارائه دهید باعث میشود آن نشان در یاد کاربر بماند و در زمان دیگری اگر سایت شما را در جستجو گوگل ببیند ممکن است ترغیب شود وارد سایت شما شود
استفاده از لینک سازی داخلی و خارجی تاثیر زیادی بر رتبه سایت شما دارد ولی نباید تعداد این لینک ها خیلی زیاد باشد . بهتر است تعداد لینک ها داخلی و خارجی یک صفحه کمتر از 100 لینک باشد .یکی از مهمترین ابزارهای گوگل برای آنالیز حرفه ای بودن یک صفحه، لینک های خارجی موجود در آن می باشد. اعتبار مطالب شما با لینک دادن به مطالب سایت های معتبر دیگر به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد لینک های داخلی و خارجی میتوانید به این پست ها مراجعه کنید.
شاید دیده باشید وقتی وارد یک سایت میشوید و عکس های آن صفحه به هر دلیلی Load یا بارگذاری نمیشوند و به جای آن عکس یک متن نمایش داده که به این متن همان تگ alt است استفاده از تگ alt به منظور مشخص نمودن این است که موضوع محتوای آن عکس چه چیزی است و باعث میشود آسان شدن فهم عکس میشود استفاده از تگ Alt تاثیر مثبتی روی سئو سایت دارد استفاده از تگ Alt کمک میکند به موتورهای جستجو تا بتوانند موضوع آن عکس را بدانند. و این موضوع تاثیرمستقیمی روی سئو آن صفحه از سایت شما دارد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فایل Robots.txt روی این لینک کلیک کنید
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد sitemap.xml روی این لینک کلیک کنید
یکی از عواملی که در سرعت بارگذاری یا Load یک صفحه موثر است استفاده از فایل های minify شده فایل های Css و Js است. وقتی فایل ها را minify می کنیم باعث کاهش حجم فایلها میشود و زمانی که مرورگر میخواهد این فایل را بخواند در زمان کمتری این فایل را دانلود میکند و منجر به این میشود سرعت لود و نمایش صفحه سریعتر شود.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد googleAnalytics روی این لینک کلیک کنید
یکی از مدیران گوگل در سال 2014 اعلام کرد یکی از عوامل تاثیر گذار در سئو سایت استفاده از گواهینامه SSl است و یکی از معیارهای گوگل در رتبه بندی سایت ها استفاده از این گواهینامه است و امروزه بسیاری از سایت ها از گواهینامه Ssl یا همان Https استفاده میکنند . البته این نکته را هم نباید فراموش کرد وقتی کاربران میبینند یک سایت دارای پروتکل Https است اعتماد بیشتری به آن سایت پیدا می کنند.
مدت زمان load یا نمایش یک صفحه تاثیر مستقیمی روی سئو سایت دارد یعنی هرچه سرعت بارگذاری یک صفحه بیشتر باشد هم برای کاربران جذاب تر است هم ممکن است میزان بازدیدکنندگان را افزایش دهد و از طرف دیگر مدت زمان بیشتری را در سایت سپری کنند .در سال 2018 گوگل اعلام کرد که مدت زمان لود یک صفحه تاثیر مثبت و خوبی روی رتبه بندی یک سایت خواهد داشت و یکی از معیارهای رتبه بندی سایتها در موتور جستجوی گوگل است.
برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد دیگر نکات سئو روی این لینک کلیک کنید
ابزار بررسی و تحلیل رایگان سئو وبسایت
در این صفحه یک ابزار قرار گرفته است که بتوانید سایت خود را از نظر سئو تحلیل و بررسی کنید با استفاده از این ابزار میتوانید معیارهای که در سئو سایت مهم و تاثیر گذار هستند را مشاهده کنید این ابزار یک گزارش در عرض چند ثانیه به شما ارائه میدهد که در این گزارش نکاتی از مواردی که در سئو سایتتان رعایت کرده اید و نکاتی که در سئو سایتتان رعایت نکرده اید را همراه با توضیحاتی به شما ارائه میدهد. که شما میتوانید مواردی که ذکر شده را در سایتتان لحاظ کنید تا بتوانید سایتتان را در رتبه های بهتری در موتورهای جستجو مانند گوگل ببینید. این ابزار همچنین به افرادی که در زمینه سئو تخصصی ندارند کمک میکند تا با توضیحات و راهنمایی با سئو سایت آشنا شوند و بعضی از نکاتی که در سئو یک سایت مهم هستند را مشاهده کنند.
بررسی و تحلیل وضعیت سئو سایت
امروزه بسیار از سایتها تلاش میکنند در موتورهای جستجو از جمله گوگل دیده شوند زیرا به این موضوع پی برده اند که دیده شدن سایت در صفحات اول گوگل و قرار گرفتن در رتبه های بالا در گوگل میتواند چه تاثیر مثبتی در معرفی برند و محصولات یا خدماتی که ارائه میدهند دارد. همچنین سایتها با هم در رقابت هستند تا در رتبه های بهتری قرار بگیرند و این قرار گرفتن در رتبه های بالا در گوگل یا دیگر موتورهای جستجو تصادفی نیست و نیازمند گذاشتن زمان ، تلاش و همچنین رعایت و نکاتی است که باید در سایت لحاظ کنند میباشد. اما در این صفحه ابزاری قرار گرفته شده است تا بتوانید سئو سایتتان یا هر سایتی که دوست را بصورت آنلاین چک کنید و در عرض چند ثانیه نکات و مواردی که در سئو سایت نقش دارند و مهم هستند را به شما ارائه میدهد. همچنین مجموعه ما در حال گسترش امکانات و خدماتی است که در این ابزار ارائه میشود.
سئو چکر | سئو چکاپ | seo checkup | seo checker
این ابزاری که در این صفحه قرار گرفته شده به شما کمک میکند تا سایت خود را از نظر سئو تحلیل و بررسی کنید و در عرض چند ثانیه گزارشی از وضعیت سئو سایت به شما ارائه میدهد. همچنین اگر در زمینه سئو تخصصی ندارید این ابزار میتواند یک راهنما در معرفی سئو سایت و شناخت ابزارهای سئو باشد.