انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ
در این پست از سایت چاپ و تبلیغات مرکزی به موضوع انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید:
در مواقعی بعضی طراحان به علت عدم اطلاع کافی از ترکیبات رنگ ها و تفاوت مود رنگی و هم چنین تفاوت آن ها از مانیتور تا چاپ ، رنگ طراحی خود را استفاده می کنند غافل از آنکه نتیجه چاپ آن رنگ ها در فرم های عمومی و در مواقع زیادی حتی در فرم های اختصاصی مطلوب نخواهد بود. برای جلوگیری از این مسئله مواردی را به صورت مختصر توضیح می دهیم که در انتخاب رنگ بسیار مهم هستند تا با رعایت این نکات و انتخاب صحیح رنگ ، در چاپ نیز همان رنگی که مد نظر شما هست اتفاق بی افتد.
-انتخاب مد رنگی CMYK در طراحی
در پست چرا رنگ های تصاویر روی مانیتور با رنگ های پس از چاپ متفاوت است؟ به موضوع مد رنگی CMYK پرداختیم و به تفاوت این مد رنگی با RGB نیز اشاره کردیم همانطور که قبلا بیان شد دو نوع مد رنگی RGB و CMYK وجود دارد که هر کدام کاربرد ها و طیف رنگی مخصوص به خود را دارد. مد رنگی RGB با ترکیب رنگ های آبی، سبز و قرمز باعث درخشندگی و کیفیت طرح مورد نظر می شود درحالی که در مد CMYK همه رنگ ها از ترکیب چهار رنگ فیروزه ای (Cyan) ارغوانی (Magenta) رنگ زرد (Yellow) و رنگ سیاه (Black) بوجود می آید. برای همین به آن CMYK گفته می شود.
این رنگ ها بر روی کاغذ با هم ترکیب می شوند. یعنی رنگ اول بر روی کاغذ چاپ شده و سپس رنگ دوم بر روی رنگ اول چاپ می شود و الی آخر ؛ چون این رنگ ها شفاف هستند آنچه در نهایت دیده می شود ترکیب چهار رنگی است که بر روی هم و با غلظت های مختلف چاپ شده اند. در این مدل رنگ سفید وجود ندارد. پس هر جا که رنگی وجود ندارد، ما کاغذ سفید را می بینیم. لازم به ذکر است که برای کارهای چاپی در همان ابتدای ایجاد سند بایست مد CMYK انتخاب شود چرا که اگر طراح در ابتدا RGB را انتخاب و سپس آنرا به CMYK تبدیل کند، در عمل هیچ تأثیری نداشته و برای چاپ همان مد رنگی RGB دیده میشود.
-رنگ های خاص در چاپ
رنگهایی از قبیل طلایی Gold، نقرهای Silver، اکلیلی و غیره در ترکیبات CMYK وجود ندارد به این رنگها، رنگهای پنجم یا Spot میگویند. در صورت تمایل به استفاده از این رنگها میبایست مرکب این رنگها که دارای شماره فنی خاص میباشد خریداری شده و بهصورت رنگهای تفکیکی یا رنگ پنجم چاپ شوند.
توقع نداشته باشید هر رنگی که داخل مانیتور می بینید قابل اجرا در فرم های عمومی باشد.در نظر داشته باشید رنگ هایی مانند: قهوه ای، زرشکی، بنفش و بعضی رنگ ها که برای ایجادشان باید از هر ۴ رنگ اصلی استفاده شود با اختلاف بیشتری مواجه خواهد شد.
-ابزارهای مناسب
برنامه هایی مانند Adobe Color CC و ColorExplorer برای سهولت کار شما ایجاد شده اند، در حالی که هنوز از ترجیحات طراحی خود استفاده می کنید. به علاوه، همچنان که به طراحی و چاپ موارد برای مشتریان ادامه می دهید ، استفاده از یک برنامه به شما این امکان را می دهد تا الگوها و طرح های رنگی فوق العاده ای بسازید تا در دست داشته باشید.
-استفاده از کتاب های مرجع رنگ
اطلس رنگ یکی از این کتاب های مرجع است. در این کتاب، نمونه رنگ ها به همراه کد قرار دارد. بدین ترتیب، طراح پس از اعمال رنگ مورد نظر به طرح می تواند کدهای رنگی که در صفحه ی نمایش می بیند را در کتاب مرجع رنگ پیدا کرده و نمونه ی رنگ چاپ شده ای که در کنار آن قرار دارد را با آن چه در صفحه ی نمایش خود می بیند تطابق دهد. در این حالت، درصد خطای ناشی از رنگ طراحی شده در نرم افزارها به هنگام چاپ تا میزان زیادی کاهش می یاید.
-استفاده از مانیتورهای کالیبره
یکی از این روش ها استفاده از مانیتورهای کالیبره است. این مانیتورها با دارا بودن تنظیمات و کیفیت رنگ بالا، حدود 96 درصد، تفاوت رنگی که پیش از چاپ یک طرح و پس از آن ایجاد می گردد را بهبود می بخشند؛ منتها باید در نظر داشته باشید که تهیه ی این مانیتورها بسیار پرهزینه است و در موارد عام و کاربری شخصی اصلا مقرون به صرفه نخواهد بود.همچنین به این نکته توجه داشته باشید که این مانیتورها به صورت کالیبره رنگی ساخته می شوند و درصد خطایی که دارند نسبت به مانیتورهای معمولی که به صورت دستی و با دستگاه های مخصوص، کالیبره می شوند بسیار کمتر خواهد بود.
در این بخش از پست سایت چاپ و تبلیغات مرکزی به موضوع انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ پرداختیم. اما شما کاربران محترم میتوانید برای مشاهده دیگر پست های آموزشی بر روی این لینک کلیک کنید.